- 22-06-2021
- drukuj
Informacje o projekcie
„Dostępna Szkoła - innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej
z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”
z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”
Tytuł projektu
„Dostępna Szkoła - innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”.
Cel główny projektu
Eliminowanie barier w zakresie szeroko rozumianej dostępności funkcjonowania szkół podstawowych.
Cele szczegółowe
Poprawa jakości edukacji i faktycznego włączenia dziecka ze specjalnymi potrzebami w życie społeczności szkolnej poprzez:
- zwiększenie dostępności architektonicznej szkół oraz wyposażenie w specjalistyczny sprzęt i rozwiązania techniczne;
- podniesienie świadomości, kwalifikacji i kompetencji nauczycieli oraz specjalistów szkolnych.
Krótki opis projektu
Projekt polega na dostosowaniu dwóch szkół podstawowych z Gminy Szprotawy do wytycznych zawartych w Modelu Dostępnej Szkoły w zakresie dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami. Jest on odpowiedzią na potrzeby rosnącej liczby dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zidentyfikowane w tym zakresie problemy wynikają z niedostatecznej gotowości szkół do edukacji ucznia niezależnie od jego indywidualnych potrzeb. Dotyczą one zarówno braku dostosowania budynków i niektórych pomieszczeń szkół do potrzeb osób niepełnosprawnych, jak również całego procesu kształcenia i jakości edukacji.
Do udziału w projekcie wytypowane zostały Szkoła Podstawa Nr 1 w Szprotawie oraz Szkoła Podstawowa w Długiem. Na etapie rekrutacji na przełomie XII 2020 r. – I. 2021 r. szkoły te poddane zostały audytom dostępności przeprowadzonym nieodpłatnie w ramach projektu przez Politechnikę Gdańską. Audyt pozwolił na zdiagnozowanie potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji każdej ze szkół oraz oszacowanie wydatków.
Zakres rzeczowy projektu
OBSZAR ARCHITEKTONICZNY I TECHNICZNY
Realizacja zadań w zakresie:
- poprawy dojścia do szkoły,
- poprawy wejścia do budynku szkoły,
- poprawy dostępności szatni,
- poprawy dostępności komunikacji poziomej i pionowej,
- poprawy dostępności sal lekcyjnych,
- poprawy dostępności sali sportowej,
- poprawy dostępności sal rewalidacyjnych,
- poprawy dostępności stołówki szkolnej,
- poprawy dostępności świetlicy szkolnej,
- poprawy dostępności biblioteki szkolnej,
- poprawy dostępności pomieszczeń sanitarnych,
- poprawy dostępności wyposażenia sal lekcyjnych,
- poprawy dostępności ciągów komunikacyjnych,
- poprawy dostępności pomieszczenia świetlicowego,
- poprawy dostępności gabinetu profilaktyki zdrowotnej,
- poprawy dostępności gabinetów specjalistycznych,
- poprawy dostępności przestrzeni wyciszenia,
- poprawy bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ewakuacji.
OBSZAR EDUKACYJNO- SPOŁECZNY
Realizacja zadań w zakresie:
- rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów,
- zapewnienia uczniom ukierunkowanego wsparcia,
- przygotowania i ewaluacji wsparcia dla uczniów posiadających orzeczenie potrzebie kształcenia specjalnego,
- prowadzenia zajęć edukacyjnych,
- indywidualizacji procesu kształcenia,
- wsparcia dodatkowej osoby dorosłej w proces kształcenia uczniów,
- prowadzenia rewalidacji oraz zajęć socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych,
- udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom,
- udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców,
- organizacji zajęć realizowanych w małej grupie uczniów,
- stosowania alternatywnych i wspomagających metod komunikacji oraz wsparcia wizualnego,
- organizacji działań wychowawczo-profilaktycznych,
- budowania relacji rówieśniczych,
- organizacji zajęć opiekuńczych w dni wolne od zajęć dydaktycznych,
- prowadzenia zajęć świetlicowych,
- opieki w trakcie przerw,
- organizacji zajęć dodatkowych, rozwijających zainteresowania,
- standardu pracy stołówki szkolnej,
- standardu organizacji działań z zakresu profilaktyki zdrowia oraz gabinetu profilaktyki zdrowotnej,
- organizacji wycieczek i wyjść szkolnych.
OBSZAR ORGANIZACYJNY
Realizacja zadań w zakresie:
- działalności lidera dostępności,
- opracowania i wdrożenia indywidualnego planu poprawy dostępności szkoły,
- współpracy z organem prowadzącym,
- tworzenia i modyfikacji wewnętrznych procedur szkolnych na potrzeby poprawy dostępności,
- zapewnienia dostępności w miejscu niedostępnym,
- standardu działania wszystkich nauczycieli,
- standardu działania pomocy nauczyciela,
- przydzielania wsparcia wynikającego z indywidualnego planu edukacyjno-terapeutycznego,
- zatrudnienia specjalistów,
- standardu zatrudniania personelu medycznego w szkole,
- współpracy z rodzicami/opiekunami prawnych,
- podnoszenia świadomości kadry w zakresie dostępności i edukacji dla wszystkich,
- identyfikacji i analizy potrzeb szkoleniowych w obszarze związanym ze zwiększeniem dostępności,
- podnoszenia kompetencji i kwalifikacji kadry,
- zapewnienia dostępności cyfrowej i informacyjnej,
- standardu monitorowania potrzeb i informowania o dowozach,
- standardu organizacji dowozu,
- standardu w zakresie środków technicznych i wyposażenia pojazdów,
- standardu opieki w trakcie dowozów.
Finansowanie projektu
Gmina Szprotawa na podstawie Umowy powierzenia grantu nr BD/4/4/2021 otrzymała grant w projekcie „Dostępna Szkoła - innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia” realizowanym przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan i Politechniką Gdańską.
Wysokość grantu to 1.605.860,59 zł. Są to środki z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020. Dodatkowo Gmina Szprotawa przeznaczyła na ten cel 285.860,59 zł ze środków własnych.
Całkowita wartość projektu: 1.705.738,40 zł brutto.
Wysokość grantu: 1.349.081,31 zł, w tym wydatki w ramach cross-financingu nie wyższe niż 660.000,00 zł, a wydatki na zakup środków trwałych i cross-financing nie wyższe niż 876.902,85 zł, wydatki na zakup środków trwałych i cross-financingu nie wyższe niż 1.011.810,98 zł.
Wkład własny beneficjenta - 385.738,40 zł.
Harmonogram realizacji projektu
Rozpoczęcie realizacji projektu: 01.06.2021 r.
Zakończenie realizacji projektu: 31.07.2023 r.
Planowane efekty
- Zwiększenie dostępności dojścia do obiektów oświatowych;
- Zwiększenie dostępności poruszania się wewnątrz obiektów oświatowych – komunikacja pozioma i pionowa;
- Podniesienie dostępności wyposażenia obiektów szkolnych, m.in. sali sportowej, stołówki szkolnej, biblioteki szkolnej, gabinetu profilaktyki zdrowotnej, gabinetów specjalistycznych;
- Zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ewakuacji;
- Zwiększenie poziomu opieki, wsparcia i indywidualizacji potrzeb i procesu kształcenia ucznia;
- Wdrożenie procedur dostępności miejsc niedostępnych.
Wskaźniki realizacji projektu
- Liczba szkół, w których zakłada się zwiększenie poziomu dostępności, we wszystkich czterech obszarach Modelu – 2 szt.;
- Liczba szkół, w których zwiększono dostępność zgodnie z Modelem i zrealizowano min. 60% poziomu podstawowego – 1 szt.;
- Liczba szkół, w których zwiększono dostępność zgodnie z Modelem i zrealizowano min. 100% poziomu podstawowego – 1 szt.;
- Liczba przedstawicieli organów prowadzących oraz szkół, którzy podnieśli swoje kompetencje w zakresie funkcjonowania szkoły zgodnie z zasadami dostępności dla osób z niepełnosprawnościami – 15 osób;
- Odsetek uczniów ze SPE w odniesieniu do ogólnej liczby wszystkich uczniów w zgłoszonych szkołach – 2,87;
- Łączna liczba uczniów we wszystkich zgłoszonych szkołach – 730.