- 04-09-2020
- drukuj
Informacje o projekcie
Projekt dofinansowany ze środków Państwowego Funduszu Celowego
w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Nazwa projektu:
„Rozbudowa drogi gminnej Nr 103573F w Szprotawie”.
Cel projektu:
Stworzenie nowoczesnej kompleksowej i spójnej sieci infrastruktury komunikacyjno-transportowej w kierunku poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zwiększenia dostępności komunikacyjnej
do instytucji publicznych oraz wyrównania potencjału gospodarczego miasta Szprotawy.
Krótki opis projektu:
Projekt polega na zaprojektowaniu i rozbudowie istniejącej drogi gminnej Nr 103573 F w Szprotawie o długości 3.578 m i szerokości 6 m. Realizowany jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”. W skład drogi objętej projektem wchodzą następujące ulice: Żagańska, Sobieskiego, Niepodległości, Mickiewicza, Basztowa, Bronka Kozaka, Głogowska, Plac Komuny Paryskiej i Kościuszki.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje:
1. Dokumentację projektową.
2. Roboty budowlane - obejmujące w szczególności:
- przebudowę jezdni polegającą na korekcie sytuacyjno-wysokościowej przebiegu osi i krawędzi jezdni oraz wzmocnieniu jej konstrukcji,
- rozbiórkę istniejącej i budowę nowej jezdni po trasie istniejącej drogi, uwzględniając wprowadzenie niezbędnych korekt sytuacyjno-wysokościowych przebiegu osi i krawędzi jezdni,
- budowę wyspy dzielącej na jezdni wraz z odgięciem toru jazdy na wjeździe do Szprotawy od strony Żagania,
- rozbudowę pięciu skrzyżowań ulic, tj. Żagańskiej i Sobieskiego, Mickiewicza, Basztowej, Andersa i Katedralnej, B. Kozaka, Basztowej i Traugutta, Głogowskiej, B. Kozaka, Targowej, Odrodzenia i 1 Armii, Głogowskiej, pl. Komuny Paryskiej, Kochanowskiego, Sienkiewicza, Kościuszki i Młynarskiej,
- przebudowę lub rozbudowę pozostałych istniejących skrzyżowań z drogami publicznymi gminnymi i powiatowymi,
- przebudowę lub rozbudowę zjazdów na drogi wewnętrzne,
- przebudowę, rozbudowę lub budowę zjazdów publicznych i zjazdów indywidualnych,
- przebudowę lub budowę chodników,
- budowę ścieżki rowerowej,
- przebudowę lub budowę zatok autobusowych z peronami,
- przebudowę lub budowę miejsc postojowych dla samochodów osobowych wraz z jezdniami manewrowymi,
- przebudowę mostu przez rzekę Szprotawę,
- przebudowę przepustu przez rzekę Kościuszki,
- przebudowę lub odbudowę pozostałych elementów dróg i ulic: poboczy, przepustów i rowów drogowych,
- przebudowę, rozbudowę lub budowę kanalizacji deszczowej,
- przebudowę, rozbudowę lub budowę oświetlenia przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów,
- przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej kolidującej z przebudowywaną drogą, w tym sieci i przyłączy elektroenergetycznych, wodociągowych, teletechnicznych i gazowych.
3. Nadzór inwestorski – obejmujący pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu nad projektem oraz wsparcie gminy w czynnościach technicznych, administracyjnych i kontrolnych związanych z jego realizacją.
4. Tablice informacyjno-promocyjne – 4 szt.
Finansowanie projektu:
Zadanie dofinansowane:
- z Rządowego Funduszu Polski Ład w ramach Programu Inwestycji Strategicznych - dot. etapu IV
- ze środków Funduszu Dróg Samorządowych na podstawie umowy o dofinansowanie Nr 2/20/73/2019 zawartej w dniu 21.10.2019 r. pomiędzy Gminą Szprotawa a Wojewodą Lubuskim.
Całkowita wartość projektu: 28.299.364 zł brutto.
Wartość dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład: 4.560.000,00 zł.
Wartość dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - 12.980.674,00 zł.
Wkład własny beneficjenta (Gminy Szprotawa): 10.758.690,00 zł.
Harmonogram realizacji projektu:
Etap I – Rozbudowa ul. B. Kozaka i części ulicy Basztowej (ul. Akacjowa) - lata 2020-2021.
Etap II - Rozbudowa skrzyżowania ulic: Głogowskiej, B. Kozaka, Targowej, Odrodzenia, 1 Armii oraz rozbudowa skrzyżowania ulic: Głogowskiej, Plac Komuny Paryskiej, Kochanowskiego, Sienkiewicza, Kościuszki, Młynarskiej - lata 2021-2023.
Etap III – Rozbudowa ul. Mickiewicza i części Basztowej wraz z rozbudową skrzyżowania z ulicami Andersa i Katedralnej praz przebudową skrzyżowania z ul. Słowackiego i Krasińskiego – lata 2022-2024.
Etap IV – Rozbudowa części ul. Żagańskiej, ul. Sobieskiego, ul. Niepodległości wraz z rozbudową skrzyżowania ul. Sobieskiego i Żagańskiej – lata 2023-2025.
Etap V – Rozbudowa części ul. Żagańskiej – lata 2024-2026.
Etap VI – Rozbudowa ul. Kościuszki – lata 2025-2026
Planowane efekty:
W wyniku realizacji inwestycji stworzona zostanie nowoczesna, kompleksowa, bezpieczna i spójna sieć infrastruktury komunikacyjnej i transportowej, która pozytywnie wpłynie na wyrównanie potencjału społeczno-gospodarczego miasta Szprotawy oraz podniesienie poziomu i jakości życia społeczności lokalnej. Poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego i parametry techniczne oraz standard lokalnej sieci drogowej. Skomunikuje miasto z drogami wyższej kategorii wprowadzając system dogodnych połączeń z najważniejszymi ciągami i kierunkami umożliwiającymi dotarcie do miejsca docelowego. Ponadto zwiększy dostępność komunikacyjno-transportową do wielu instytucji publicznych, lokalnych ośrodków gospodarczych a także licznych i różnorodnych podmiotów gospodarczych ( usługowych, handlowych i gastronomicznych) . Zaspokoi też potrzeby społeczności lokalnej, w szczególności w obszarze ochrony zdrowia, edukacji, administracji publicznej oraz dojazdów do pracy. Poprawi warunki dla przedsiębiorstw do prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym przyczyni się do atrakcyjności inwestycyjnej i konkurencyjności tych ośrodków oraz terenów ich otaczających.
Realizacja zadania przyczyni się również do stworzenia spójnego i zintegrowanego systemu transportowego, który jest podstawowym warunkiem rozwoju gospodarczego zarówno gminy jak i regionu. Rozbudowana infrastruktura drogowa w wymiarze lokalnym w znaczącym stopniu wpłynie na podniesienie spójności terytorialnej województwa lubuskiego oraz wzrost bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi. Realizacja inwestycji poprawi atrakcyjność oraz zwiększy dostępność do niezagospodarowanych terenów inwestycyjnych i obszarów zdegradowanych.
Reasumując rozbudowa drogi objętej wnioskiem wpłynie korzystnie na szerokie spektrum czynników warunkujących rozwój społeczno-gospodarczy gminy i regionu.
Prognozowane wskaźniki realizacji projektu:
- Długość rozbudowanej drogi gminnej - 3.578 m,
- Długość wybudowanego chodnika - 6.115 m,
- Długość utwardzonego pobocza - 1.079 m,
- Długość wybudowanej ścieżki rowerowej - 2.381 m,
- Liczba przystanków komunikacyjnych wyposażonych w perony - 4 szt.
- Liczba zastosowanych rozwiązań poprawy bezpieczeństwa pieszych - 20 szt.
- Liczba zastosowanych rozwiązań poprawy bezpieczeństwa rowerzystów - 4 szt.
- Liczba zastosowanych rozwiązań zarządzania prędkością - 5 szt.
- Liczba innych nowo zastosowanych rozwiązań poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - 12 szt.